BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sabtu, 24 Oktober 2009

Selamatkah vokal kita?

Bukan suatu yang mustahil andai bila sampai satu ketika bahasa kita tidak lagi diwarisi dengan sebaiknya oleh generasi muda. Barangkali kenyataan ini mungkin ada benarnya bila kita mulai kehilangan huruf vokal dalam penulisan harian. Saya melihat fenomena ini sesuatu yang agak dangkal kerana apabila menatap hasil penulisan pelajar yang berbaur "budaya sms". Lihat sahaja ruang letak untuk menaip sms yang terhad menjadikan ejaan dikurangkan seringkas mungkin. Justeru apa yang mampu ditulis di ruagan serba 'mandul' itu hanyalah konsonan-konsanan.
Saya menerima pesanan ringkas yang berbunyi "y cht tk?" - You sihat tak. "blh kt jmp kt dpn kfc esk?" - boleh kita jumpa di KFC besok?. Ini cuma beberapa baris yang dapat saya kemukakan. Sebenarnya sebahagian pesanan ringkas ini langsung tidak saya fahami. Barangkali pemahaman anak muda dalam memartabatkan budaya "mandul bahasa" ini adalah tinggi. Lihat sahaja rata-rata mereka mampu saling membalas sms tanpa mempedulikan huruf vokal sedangkan kewujudan vokal adalah untuk mengharmonikan bahasa tersebut.
Saya tidak mahu dituduh anti kemodenan tetapi kalau inilah yang dinamakan kemodenan, maka dimana letaknya bahasa kita di mata generasi kita?...