BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Ahad, 20 Disember 2009

Literasi oh literasi


Budaya membaca perlu diterapkan bagi meningkatkan kadar liteasi seratus peratus menjelang tahun 2010. Kerajaan dalam kempennya telah menyarankan agar setiap keluarga mewujudkan perpustakaan di rumah masing-masing bagi mendorong galakan membaca kepada setiap isi rumah. Hakikatnya, rakyat Malaysia memang kurang membaca.Adalah sesuatu yang memalukan apabila kadar literasi di Malaysia hanya mencatatkan jumlah 93% dan galakan membaca pula berada di tahap 80%. Ini ditambah pula dengan kedudukan Malaysia di tangga 45 daripada 129 negara yang terlibat di dalam kaji selidik Laporan Pemantauan Global (GMR) 2009 yang bersidang di Oslo, Norway pada Ogos 2009. Kita masih dikalahkan oleh negara Jepun, Korea Selatan dan Brunei.

Seharusnya kita mesti renung kembali kepada Firma Allah yang bermaksud:

"IQRA (bacalah) dengan nama Tuhanmu Yang Menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari alaq. IQRA (bacalah) dan Tuhanmulah yang Maha Akram. Yang mengajar dengan perantaraan qalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (QS. Al-Alaq: 1-5)

Sahabatku, mari sejenak kita renungi lipatan sejarah berkembangnya Islam. Bukankah “IQRA” berhasil membawa Islam menjadi penggerak utama disebalik terjadinya revolusi ilmu pengetahuan sains moden?Bukankah “IQRA” juga berhasil melahirkan ilmuwan-ilmuwan Islam di awal-awal kemunculan Abad Pencerahan di Eropah?
Lantas, jika sedemikian hebatnya pengaruh “IQRA” terhadap kebangkitan Islam di zaman itu, lalu mengapa kita umat Islam seakan-akan terus dibayangi oleh gelapnya malam, oleh gelapnya kebodohan, oleh gelapnya kemiskinan, bahkan parahnya lagi oleh gelapnya kejahiliyahan?

IQRA jika dikaji dengan lebih mendalam mengandungi rahsia berikut:

Aliif = “alamin” (alam semesta)
Qaaf = “qalam” (gejala alam)
Raa = “ra’a” (membaca dengan mata)

Kalau direnung dengan mata hati, maksud IQRA membawa kepada pengertian

Aliif = “aqlu” (fikiran).
Qaaf = “qalbu” (perasaan).
Raa = “ruuh” (jiwa).

Jelaslah bahawa IQRA akan membukakan wawasan kalbu, menghasilkan pelbagai pelajaran dan nasihat, memberikan pelbagai hikmah, melancarkan lisan, meningkatkan kemampuan berfikir, mengukuhkan pengetahuan tentang ragam hakikat, dan akan menghilangkan syubhat.

Sebaliknya keenganan untuk ber"IQRA" dan meninggalkan pemikiran terhadap kitab-kitab dan tidak mentelaahnya sendiri, sama dengan mengekang kelancaran lisan, membatasi pembentukan perwatakan, membuatkan fikiran menjadi beku, akal pun menjadi tegang, watak menjadi mati, dan modal pengetahuan menjadi layu, serta fikiran menjadi gersang.

Maka berlindunglah anda kepada Allah daripada pupusnya cita-cita, lemahnya tekad di dalam jiwa, dan bekunya semangat jiwa, kerana seseungguhnya hal ini merupakan musibah yang paling besar .........

Ahad, 13 Disember 2009

TETAMU SENJA






Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja
Bila cukup detik kembalilah
Kita kepadanya
Kita datang ini kosong tangan dada
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala

Pada tetamu yang datang dan
Kenal jalan pulang
Bawalah bakti mesra kepada
Tuhan kepada Insan
Pada tetamu yang datang
Dan lupa jalan pulang
Usahlah derhaka pula
Pada Tuhan kepada insan

Bila kita lihat manusia lupa tempat
Atau segera sesat puja darjat
Puja pangkat
Segera kita insaf kita ini punya kiblat
Segera kita ingat kita ini punya tekad

Bila kita lihat manusia terbiar larat
Hingga mesti merempat ke laut biru
Ke kuning darat
Harus kita lekas sedar penuh pada tugas
Harus kita tegas sembah
Seluruh rasa belas

Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat
Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat

~ A. Samad Said

Sabtu, 12 Disember 2009

Renungan


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Jumaat, 11 Disember 2009

SENYUMLAH ...

Saya tertarik dengan kata-kata Ahmad Amin dalam tulisannya Faidhul Khathir iaitu :
Orang yang murah dengan senyuman dalam menjalani kehidupan ini bukan sahaja orang yang paling mampu membahagiakan diri sendiri, tetapi juga orang yang berkemampuan lebih dalam mengerjakan pelbagai urusan, lebih bertanggungjawab ketika memikul tugas, orang yang paling kuat menghadapi kesulitan dan memecahkan persoalan dan lebih profesional dalam memikul urusan penting yang bermanfaat bagi diri mereka dan masyarakat
Pendapat ini ada benarnya kerana "jiwa" yang sentiasa tersenyum akan melihat kesulitan deengan tenang sambil berusaha mengatasinya. Sebaliknya "jiwa" yang yang muram akan melihat kesulitan dengan kesedihan. Acapkali "jiwa" sebegini akan mencipta istilah " kalau..., bila... dan jika...". Seterusnya akan beralih menyalahkan waktu sebagai penyebabnya.
Sesungguhnya kita amat memerlukan kepada senyuman, wajah yang ceria, hati yang lapang, akhlak yang menawan, "jiwa" yang lembut dan keramahan. Ini bersesuaian dengan maksud hadis " Sesungguhnya Allah telah mewahyukan kepadaku (Muhammad) agar kalian bersikap tawadhu' hingga tidak ada seorang pun yang berbuat zalim terhadap orang lain dan tidak ada seorangpun yang berlaku angkuh terhadap orang lain" (Al-Hadith)