BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sabtu, 30 Januari 2010

LUAR BIASA VS LUAR BINASA

Orang tua datang ke surau- biasa
Orang muda datang ke surau - luar biasa
Orang tua tidak datang ke surau - luar binasa
Isu biasa dalam kalangan umat Islam kini semakin menjadi-jadi. Lihat sahaja orang Islam meminum arak,orang-orang Islam masuk ke tempat-tempat perjudian seperti TOTO dan Magnum dan banyak lagi perkara yang dulunya luar biasa sudah menjadi luar binasa.
Terumbang-ambing dalam mengenal diri juga adalah merupakan ciri-ciri orang yang luar binasa.Keadaan dunia hari ini penuh dengan kenikmatan, banyak pilihan, penuh rupa dan banyak warna. Semua ini bercampur baur dan anda adalah sebahagian dari dunia ini. Maka sudah tentu anda mengalami kesukaran untuk memilih antara menjadi biasa, luar biasa maupun luar binasa.
"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Maka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) Al-Baqarah:214)
Nabi tidak akan melakukan sesuatu yang biasa melainkan luar biasa belaka. Tanyalah diri anda"Apakah perkara yang luar biasa anda lakukan?"
Tukarkanlah tabiat Biasa kepada luar biasa dengan mengunjungi masjid dan menghamparkan kening di atas lantai tempat sujud dalam rangka mearih keredhaan dari Ilahi.Ini adalah salah satu nikmat Allah yang paling besar - jika kita mahu berfikir iaitu dengan melaksanakan solat wajib lima waktu sehari semalam. Sesungguhnya Luar binasa akan berlaku apabila anda menjauhi masjid dan meninggalkan solat, anda hanya akan beralih dari satu kebinasaan kepada satu kebinasaan yang lain, dari goncangan binasa jiwa yang satu ke goncangan binasa jiwa yang lain.
Allah tidak ampunkan dosa pada malam Nisfu Syaaban terhadap enam golongan manusia :
(1) Orang yang kekal minum arak.
(2) Orang yang derhaka dua ibubapanya,
(3) Orang yang kekal dalam zina,
(4) Orang yang banyak berkelahi,
(5) Orang yang melakukan penjualannya dengan sumpah yang dusta,
(6) Orang yang memperlagakan orang supaya berkelahi. (Al-Hadis).

"... Maka kecelakaanlah bagi mereka dan Allah menghapus amal-amal mereka ..." (Muhammad:8)

0 comments: