BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Selasa, 23 Februari 2010

Seorang-kanak-kanak kecil


Seorang kanak-kanak pergi ke sekolah
Hebat juga kanak-kanak ini
Dan hebat juga sekolahnya yang besar
Tetapi apabila kanak-kanak itu mendapati
Dia dapat memasuki kelasnya
Dari pintu di luar
Kanak-kanak itu gembira
Sekolahnya yang hebat itu
Tidaklah sebesar yang disangka

            Suatu pagi
            Apabila kanak-kanak itu bersekolah sekian   lama
            Guru berkata:
            “hari ini kita akan melukis gambar”
            “Baik!” kata kanak-kanak kecil
            Kanak-kanak itu suka melukis gambar
            Kanak-kanak itu pandai melukis gambar
            Gambar singa dan harimau
            Gambar ayam dan lembu
            Gambar keretapi dan perahu
            Dan kanak-kanak itu mengeluarkan warna krayonnya
            Dia mula melukis

Tetapi guru berkata: “Tunggu!”
“belum masanya untuk bermula!”
Dan guru itupun menunggu semua pelajar bersedia…
“sekarang,” kata guru,
“kita akan melukis gambar bunga”
“baik!” kata kanak-kanak itu
Kanak-kanak itu suka melukis bunga
Kanak-kanak itu mula melukis bunga yang cantik
Dengan krayonnya yang merah jambu, jingga dan biru

Tetapi guru berkata “tunggu!”
“dan guru akan tunjukkan.”
Guru mula melukis bunga di papan hitam
Bunganya merah, batangnya hijau
“nah,” kata guru
“sekarang boleh mulakan.”

            Kanak-kanak itu melihat bunga gurunya
            Kemudian melihat pula bunganya
            Kanak-kanak itu lebih suka bunga yang dilukisnya
            Tetapi kanak-kanak itu tidak bersuara
            Kanak-kanak itu hanya memalingkan kertasnya
            Dan melukis gambar bunga serupa bunga gurunya
            Merah bunganya, hijau batangnya

Pada suatu hari yang lain,
Apabila kanak-kanak itu membuka pintu
Masuk sendiri dari luar ke dalam
Guru berkataa:
“hari ini kita akan membuat sesuatu dengan tanah liat.”
“baik!” kata kanak-kanak itu
Kanak-kanak itu sukakan tanah liat

            Tetapi guru berkata:”tunggu!”
“belum masanya untuk bermula.”
Dan guru menunggu semuanya bersedia…
“sekarang,” kata guru
“kita akan membuat piring”
“baik!” kata kanak-kanak itu
Kanak-kanak itu suka membuat piring
Kanak-kanak mula membuat piring
Pelbagai bentuk, pelbagai rupa

Tetapi guru berkata “Tunggu!”
“dan guru akan tunjukkan”
Dan guru mengajar semua orang
Bagaimana membuat piring yang dalam

            Kanak-kanak itu melihat piring gurunya
            Kemudian melihat piringnya
            Kanak-kanak itu sukakan piring yang dibuatnya lebih dari gurunya
            Tetapi kanak-kanak itu tidak bersuara
            Kanak-kanak itu hanya menguli tanah litany
            Dan membuat piring serupa piring gurunya
            Piring yang dalam

Dan tidak lama kemudia
Kanak-kanak itu mula belajar menunggu
Dan melihat
Dan membuat semuanya seperti cara gurunya
Dan tidak lama kemudian
Kanak-kanak itu tidak lagi membuat caranya

Kemudian terjadilah
Kanak-kanak itu dan keluarganya berpindah rumah
Berpindah ke Bandar
Dan kanak-kanak itu terpaksa pergi ke sekolah lain

            Sekolah barunya lebih besar
            Lebih hebat dari yang lama
            Dan tiada pintu dari luar
Masuk ke dalam kelasnya
Kanak-kanak itu terpaksa menaiki tangga
Dan berjalan melalui dewan yang panjang
Untuk masuk ke kelasnya
Dan ketika hari pertama
Kanak-kanak itu di situ
Guru berkata:
“hari ini kita akan melukis gambar”
“baik” fikir kanak-kanak itu
Dan kanak-kanak itu menunggu gurunya
Menunggu arahan gurunya

Tetapi guru tidak berkata-kata
Guru hanya berjalan sekeliling kelas
Guru bertanya “tidak tahukah kamu melukis gambar?
“apa yang hendak dilukis?”
“Guru tidak akan tahu sehingga kamu melukis” kata guru
            “bagaimana hendak saya lukis?” Tanya kanak-kanak itu
“bagaimana yang kamu mahu”, kata gurunya
“warna apa sahaja?” Tanya kanak-kanak itu
“warna apa sahaja”, jawab guru itu
“kalau semua orang melukis benda yang sama, warna yang sama
Bagaimana guru tahu siapa lukis apa
Dan mana satu empunyanya?”
“entahlah” kata kanak-kanak itu
Dan dia mula melukis
Gambar bunga, merah jambu dan jingga, biru pun ada

Kanak-kanak itu sukakan sekolah barunya…
Sekalipun tiada
Pintu dari luar
Masuk ke dalam kelasnya!

Isnin, 22 Februari 2010

"Don't Ask, Don't Tell"



" There are, according to recent study, some 66,000 gays, lesbians and bisexsuals serving in U.S. armed forces, all of whom are compelled to hide their sextual orientation..." - Time:Feb 2010

      Penglibatan golongan ini dalam tentera pada suatu ketika iaitu dalam zaman kegemilangan Greek bukanlah suatu fenomena yang baru. Matlamat mereka kononnya bagi membantu meningkatkan kualiti wira. Malah dalam siri peperangan Napoleon juga hal sedemikian seolah-olah menjadi perkara yang normal.
Tidak menghairankan juga dalam era peperangan Vietnam, golongan ini juga cuba untuk mengikhtiraf kehadiran dan juga kepentingan mereka. Kemenangan ses perbicaraan salah laku seksual seorang tentera U.S. Perry Watkins pada tahun 1968 yang berkhidmat hampir 16 tahun dalam tentera seolah-olah menggambarkan fenomena tersebut. Dasar negara Uncle Sam iaitu "don't ask, don't tell" dalam menangani isu ini sebenarnya telah menyebabkan golongan ini berani menyelinap masuk ke dalam angkatan bersenjata mereka. Hal ini bukanlah sesuatu yang menghairankan bila rekod yang diambil sejak tahun 1994 menunjukkan lebih 12,000 tenteranya telah dikenakan tindakan berhubung isu tersebut.

Bagaimana pula keadaannya di Malaysia? Mari kita renungkan bersama-sama. Dalam Kitab Sahih Al-Bukhari disebut " Allah melaknat lelaki yang cuba menyerupai wanita dan wanita yang cuba menyerupai lelaki"
Kajian yang dilakukan oleh Institut Perguruan Tun Hussein Onn tahun 2008 agak memeranjatkan iaitu dianggarkan kira-kira 10,000 orang pengkid di seluruh Malaysia. Daripada jumlah tersebut, sebanyak 80% merupakan pengkid berketurunan Melayu yang terdiri daripada pelajar dan mahasiswi universiti tempatan. Menurut Profesor Madya Mohd. Makzan Musa di Jabatan Psikologi Universiti Utara Malaysia "Homoseksualiti wujud dalam kekaburan dan bergerak dalam senyap". Isu ini dianggap 'rahsia tebuka' yang enggan dibicarakan secara 'terbuka'.

Islam menjadikan manusia sebaik-baik dan semulia-mulia makhluk, tetapi boleh menjadi lebih hina berbanding binatang apabila membiarkan akal dikawal oleh hawa nafsu.

Ahad, 21 Februari 2010

BERAPA NILAI MASA ANDA?




Masa yang dibekalkan kepada manusia ialah 24 jam sehari dan tidak ada manusiapun mendapat kelebihan dan kekurangan masa meskipun sesaat. Namun, pernahkah kita bertanya kepada diri kita "sejauhmana kita menghargai nilai 24 jam itu ?". Kadang-kadang dalam paradok kehidupan, masa 24 jam tidak pernah mencukupi bagi manusia.
Sebenarnya itu bukan persoalan utama, tetapi apa yang menjadi perkara pentingnya ialah bagaimana kita menikmati kualiti masa 24 jam tersebut dalam sehari. Adakah masa tersebut kita habiskan dengan sebaik mungkin?. Promod Brata dalam bukunya "Born To Win" pernah membahagikan kualiti masa bagi seorang manusia yang berumur 70 tahun. Kajian yang beliau lakukan mendapati bahawa waktu warga yang berumur 70 tahun dihabiskan seperti berikut:-

a) 25 tahun untuk tidur
b) 8 tahun untuk belajar
c) 7 tahun untuk berhibur / berekreasi
d) 6 tahun untuk berehat atau sakit
e) 5 tahun untuk berkomunikasi
f) 4 tahun untuk makan
g) 3 tahun untuk penyesuaian
h) 12 tahun untuk bekerja

John C. Maxwell dalam bukunya "Today Matters" telah mengklasifikasikan harga masa kepada beberapa kategori antaranya'

1. Bagi mengetahui nilai satu tahun tanyakan kepada pelajar yang gagal dalam peperiksaan akhir
2. Bagi mengetahui nilai satu bulan tanyakan kepada ibu yang melahirkan bayi yang tidak cukup bulan,
3. Bagi mengetahui nilai satu minggu tanyakan kepada editor majalah mingguan,
4. Bagi mengetahui nilai satu hari tanyakan buruh harian yang mempunyai enam anak,
5. Bagi mengetahui nilai satu minit tanyakan kepada kekasih yang sedang menunggu waktu bertemu,
6. Bagi mengetahui nilai satu saat tanyakan kepada orang yang terselamat daripada kemalangan dan,
7. Bagi mengetahui nilai satu milisaat tanyakan kepada pemenang pingat perak dalam sukan Olimpik.

Perubahan hidup perlu diseiringkan dengan perubahan usia dan waktu. Kita tidak boleh melawan umur. Kita kadang-kadang tidak suka untuk keluar dari "zon selesa" dan untuk tujuan mengekalkan zon tersebut, kita bekecenderungan untuk meletakkan seberapa banyak alasan sebagai benteng pertahanan kepada zon tersebut. Justeru itu, tidak hairanlah ada peribahasa Melayu berbunyi "Bagai sepuluh jong masuk pelabuhan, anjing bercawat ekor juga" dengan mengambarkan keadaan kita yang tidak mahu berubah walaupun banyak melihat perubahan berlaku di sekitar kita.