BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Isnin, 22 Februari 2010

"Don't Ask, Don't Tell"



" There are, according to recent study, some 66,000 gays, lesbians and bisexsuals serving in U.S. armed forces, all of whom are compelled to hide their sextual orientation..." - Time:Feb 2010

      Penglibatan golongan ini dalam tentera pada suatu ketika iaitu dalam zaman kegemilangan Greek bukanlah suatu fenomena yang baru. Matlamat mereka kononnya bagi membantu meningkatkan kualiti wira. Malah dalam siri peperangan Napoleon juga hal sedemikian seolah-olah menjadi perkara yang normal.
Tidak menghairankan juga dalam era peperangan Vietnam, golongan ini juga cuba untuk mengikhtiraf kehadiran dan juga kepentingan mereka. Kemenangan ses perbicaraan salah laku seksual seorang tentera U.S. Perry Watkins pada tahun 1968 yang berkhidmat hampir 16 tahun dalam tentera seolah-olah menggambarkan fenomena tersebut. Dasar negara Uncle Sam iaitu "don't ask, don't tell" dalam menangani isu ini sebenarnya telah menyebabkan golongan ini berani menyelinap masuk ke dalam angkatan bersenjata mereka. Hal ini bukanlah sesuatu yang menghairankan bila rekod yang diambil sejak tahun 1994 menunjukkan lebih 12,000 tenteranya telah dikenakan tindakan berhubung isu tersebut.

Bagaimana pula keadaannya di Malaysia? Mari kita renungkan bersama-sama. Dalam Kitab Sahih Al-Bukhari disebut " Allah melaknat lelaki yang cuba menyerupai wanita dan wanita yang cuba menyerupai lelaki"
Kajian yang dilakukan oleh Institut Perguruan Tun Hussein Onn tahun 2008 agak memeranjatkan iaitu dianggarkan kira-kira 10,000 orang pengkid di seluruh Malaysia. Daripada jumlah tersebut, sebanyak 80% merupakan pengkid berketurunan Melayu yang terdiri daripada pelajar dan mahasiswi universiti tempatan. Menurut Profesor Madya Mohd. Makzan Musa di Jabatan Psikologi Universiti Utara Malaysia "Homoseksualiti wujud dalam kekaburan dan bergerak dalam senyap". Isu ini dianggap 'rahsia tebuka' yang enggan dibicarakan secara 'terbuka'.

Islam menjadikan manusia sebaik-baik dan semulia-mulia makhluk, tetapi boleh menjadi lebih hina berbanding binatang apabila membiarkan akal dikawal oleh hawa nafsu.

0 comments: