BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Khamis, 18 Mac 2010

BILA "TANGGUNG DAN JAWAB" TIDAK DATANG SERENTAK...



Ramai manusia dilahirkan dengan  frasa ini, tetapi ada juga yang lahir dengan dua frasa yang berasingan. Ada yang hanya lahir sebagai ahli 'tanggung menanggung', dan ada yang memang sedar-sedar memang ahli 'jawab menjawab' dalam semua hal. Malah apa sahaja yang datang atau ditanya pasti dijawab. Bagaimana jadinya kalau dua frasa ini datangnya berasingan dalam hidup manusia?. Jawapannya tentulah manusia itu menjadi  'mandul' dan  bejat pula. Bak kata pepatah "Bagai kukur apa kepada kukur, nyiur juga yang binasa"  atau  lebih kepada "tuah anjing, celaka kuda"? 

Apabila berlaku sesuatu kes,  "disangka tiada akan karam, ombak yang kecil diabaikan" lalu bila ombak menjadi lebih besar barulah kita  'melatah' dan melompat-lompat  mengelak  malah yang parahnya masing-masing macam 'kera kena belacan' atau kita menjadi 'seperti udang menyalahkan ikan'....,

Tuntasnya, kita sebenarnya berada dalam frasa mana? Adakah kita ahli 'tanggung' atau ahli 'jawab'?  Sila rujuk kepada kes-kes berikut:-

Kes 1

KANGAR: Peniaga char kuetiau, Muhamad Taufik Noorzan, dikatakan berada dalam keadaan mabuk kerana dipengaruhi minuman keras, sebelum mengamuk dan ditembak mati polis dalam kejadian di Guar Sanji, dekat Arau, di sini, pada pagi 14 November tahun lalu.
Perkara itu dimaklumkan sendiri rakan si mati, Mohd Rashidi Abdul Rahman, 24, yang juga saksi pertama inkues berhubung kematian Muhammad Taufik, di Mahkamah Koroner, di sini, semalam.

Menjawab pertanyaan Timbalan Pendakwa Raya Azman Abu Hassan, Mohd Rashidi berkata Muhamad Taufik disedari mabuk selepas mengamuk dan membelasahnya ketika bertengkar di hadapan kawasan kedai di Guar Sanji, di sini, pada pagi sebelum kejadian.
Ketika itu, katanya Muhamad Taufik bukan saja menumbuk, malah turut membelasahnya menggunakan objek tumpul berwarna hitam, selepas tidak berpuas hati kerana ditinggalkan di sebuah disko di Alor Star.
“Saya tahu dia mabuk kerana sebelum itu dia dan seorang lagi rakan yang hanya dikenali sebagai ‘Yat’ banyak ambil minuman keras ketika di disko,” katanya.
Terdahulu, Mohd Rashidi yang juga penyelia sebuah syarikat swasta, di sini, memaklumkan mahkamah bahawa Muhamad Taufik dan Yat menghabiskan dua baldi berisi masing-masing kira-kira 10 tin bir ketika berhibur di disko berkenaan.

Sebelum itu, katanya, Muhamad Taufik dan Yat juga mengambil sebotol minuman keras ketika singgah di Hatyai Kafe, Alor Star, sebelum ke disko.
Malah, sebelum mengamuk pada pagi 14 November lalu, katanya, Muhamad Taufik dan Yat turut meneguk air ketum di dalam kereta miliknya ketika berhenti di Warung Pak Uda, Guar Sanji, di sini, yang dikatakan siap sedia dibawa si mati sebelum bertolak ke Alor Star, malam sebelumnya.
Kes 2

Pada 26 Feb lepas, Syafia meninggal dunia akibat didera oleh teman lelaki ibunya di rumah mereka di Kampung Batu 30, Ulu Yam Lama, Batang Kali.Manakala Haresvarren pula mati setelah dipercayai dipijak oleh jirannya sehingga tidak sedarkan diri di sebuah taman permainan di Kayu Ara, Khamis lepas.

"Tindakan pijak (kanak-kanak) tak bertamadun dan zalim. Ada jiran yang nampak dan dengar jenayah itu berlaku tetapi tak laporkan pada polis."Bila kita (polis) diberitahu, polis akan datang untuk ambil tindakan. Masyarakat dulu bersatu tak seperti sekarang, suka bersendirian dan tak mahu campur orang (lain),"
Musa berkata demikian ketika mengulas mengenai kes penderaan kanak-kanak perempuan Syafia Humairah Sahari, 3, dan seorang kanak-kanak lelaki K. Haresvarren berusia 18 bulan.

Masyarakat masa kini lebih bersikap pentingkan diri dan seolah-olah lepas tangan walaupun membabitkan kes jenayah yang berlaku di depan mata.

Kes 3

ALOR SETAR, 4 Mac (Bernama) -- Seorang wanita maut selepas ditikam dengan pisau, manakala suspeknya pula cuba membunuh diri dalam satu kejadian di lorong belakang Taman Kristal di kawasan perindustrian Mergong, di sini malam Khamis.
Ketua Polis Daerah Kota Setar, ACP Abdul Ghafar Rajab berkata dalam kejadian pukul 10 malam semalam, kedua-dua wanita yang juga rakan sekerja di sebuah kedai alat tulis di sini, telah berselisih faham sebelum berlaku pertengkaran besar di antara mereka.
Katanya mangsa, Suhana Mohd Sharif, 26, dipercayai ditikam sebanyak tujuh kali, manakala suspek berusia 33 tahun telah bertindak menikam diri serta mengelar pergelangan tangannya selepas mencederakan mangsa.

Kes 4

KLANG, 15 Mac - Mayat bayi lelaki yang baru dilahirkan ditemui di dalam plastik sampah yang ditinggalkan di atas rumput kira-kira 6.30 pagi Isnin."Bayi yang berkulit cerah itu ditemui dibalut dengan tuala dan dimasukkan ke dalam beg plastik sampah. Bayi berkenaan dipercayai baru dilahirkan dalam tempoh 24 jam berdasarkan keadaan tali pusatnya yang masih berdarah."Mangsa dipercayai telah meninggal dunia sebelum dibuang kerana badan mangsa telah dibersihkan. Tiada kesan kecederaan ditemui pada mangsa," kata Ketua Polis Daerah Klang, ACP Mohamad Mat Yusop.

Kes 5

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki berperwatakan alim kerana sering berkopiah dibelasah selepas perbuatan terkutuknya meliwat seorang remaja diketahui abang ipar mangsa yang tidak berpuas hati dengan tindakan kejinya itu, kelmarin.
Difahamkan, kejadian itu berlaku kira-kira jam 11 pagi di Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Kepong selepas remaja berkenaan menceritakan kepada abang iparnya yang dia diliwat lelaki berkenaan yang berusia pertengahan 50-an.

Kes 6

ALOR STAR: Pengalaman kali pertama melahirkan anak luar nikah tidak menginsafkan seorang wanita berusia 20 tahun, sebaliknya dia terus bergelumang dosa dan mengandung anak luar nikah buat kali kedua.
Lebih mengejutkan, ketika pasukan perubatan berkejar ke kediamannya di sebuah kawasan perumahan di Mergong di sini, petang semalam, dia masih sempat berdandan dan memakai alat solek di depan cermin.
Malah, ibu bapanya juga dilihat tidak berasa malu ketika pasukan perubatan dari sebuah hospital di bandar raya ini tiba di rumah mereka untuk mengambil anaknya yang sakit untuk bersalin walaupun disaksikan ramai jiran.
Sumber berkata, wanita terbabit dipercayai ‘ketua keluarga’ dan berperanan menjaga ibu bapanya menyebabkan mereka tidak berani ‘bersuara’ untuk menghalang perbuatan mungkar itu.
Menurutnya, ini kerana bapanya didapati hanya terbaring di bilik akibat menghidap pelbagai penyakit.
“Namun, yang menjadi persoalan, bagaimana bayi yang bakal dilahirkan itu dibesarkan sama ada diserahkan secara percuma atau ‘berbayar’ kepada pihak lain.

Kes 7

KOTA BHARU: Tidak cukup menikahi budak berusia 11 tahun, Siti Nur Zubaidah Hussin, lelaki dikenali sebagai ‘Sudin Ajaib’ dikatakan turut merancang untuk mengahwini seorang lagi kanak-kanak.
Difahamkan, Sudin Ajaib yang turut menikahkan anaknya berusia 10 tahun dengan ahli jemaah, pernah memberitahu seorang rakannya dia mahu mengahwini seorang lagi kanak-kanak dari Ketereh, dekat sini.






0 comments: