BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Ahad, 4 April 2010

Kembangkan Imaginasi dan Kreativiti Anda.


Anda tidak perlu menjadi seorang pakar untuk mencipta kejayaan!.
Hal ini mungkin ada benarnya apabila kita merenungi kembali kata-kata Alfred North Whitehead "semua perkara penting dilihat oleh orang yang tidak menyedarinya". Ambil sahaja contoh penciptaan kamera kodak oleh seorang tukang besi iaitu Thomas Davenport manakala vacuum pula dicipta oleh pengurus jenazah bernama Hubert Booth. Sekadar menyebut beberapa nama, rasanya sudah cukup memberikan gambaran tentang peri pentingnya kreativiti dalam kehidupan kita.
       Kadang-kadang penolakan terhadap idea yang "gila" mungkin membawa petanda bahawa idea kita mempunyai potensi yang hebat. Barangkali kata-kata Robert Townsend mampu membuktikannya. Belaiu berpendapat bahawa nilai sesebuah idea biasanya setanding dengan tentangan hebat yang kita terima. Sebagai contoh, Pengasas pisau cukur Gillatte iaitu King C. Gillate telah mencuba hampir 6 tahun untuk memujuk orang ramai melabur dalam syarikatnya sebelum berjaya mengumpulkan dana membuka syarikatnya.  Itu belum lagi catatan  markah `C` bagi kertas cadangan Fred Smith yang dianggap membawa idea gila  berhubung penghantaran semalaman oleh Federal Exspress Corporation.
        Betapa pentingnya nilai kreativiti dan imaginasi. Kita membayar lebih banyak untuk kreativiti dan imaginasi sebaliknya membayar sedikit sahaja untuk bahan yang dibeli. Contohnya, kita membeli cd yang kosong dengan harga RM1.00 sahaja, tetapi untuk CD dan perisiannya mungkin mencecah RM50,000. Apa yang penting bukan bahannya tetapi imaginasi yang terkandung dalam perisian tersebut. Bill Gates contoh paling tepat kerana berjaya menjual imaginasinya. Ini dibuktikan dengan kenyataan beliau " Kita menggunakan peralatan untuk mengerakkan kekuatan tenaga kita pada masa dahulu. Sekarang kita menggunakan peralatan untuk menggerakkan kekuatan minda kita".
         Ternyata zaman globalisasi kini berada dalam zaman Ekonomi Pengetahuan dimana ilmu pengetahuan boleh digapai oleh sesiapa sahaja. Cabar peraturan-peraturan lama dan cuba melanggarnya. Sebenarnya orang yang telah berjaya akan melakukan sesuatu dengan cara berbeza. Jika kita tidak berubah secepat aliran zaman, kita akan kehilangan banyak peluang... perubahan bermaksud meninggalkan peraturan-peraturan lama yang sudah selesai menjalankan tugasnya. Bak kata pepatah "sekali merengkuh dayung, dua tiga pulau terlampau". Fikir-fikirkanlah..
   

0 comments: