BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Isnin, 5 Julai 2010

Percayakah Anda?

Saat-saat melahirkan bayi adalah sesuatu yang indah: Kegembiraan, ketakutan, kesakitan, rasa cinta dan kasih serta banyak lagi seolah-olah bersatu. Bayaran untuk proses tersebut juga adalah taruhan nyawa yang tinggi. Tatkala kita membicarakan mengenai kesihatan ibu mengandung, kelahiran, kehamilan dan sebagainya, dalam masa yang sama setiap hari iaitu setiap satu minit akan berlaku kematian akibat proses kelahiran. Sebagai tambahan, statistik menunjukkan 10 hingga 15 million wanita menderita akibat dari kesukaran proses kelahiran atau akibat dari proses kehamilan itu sendiri.

Sama ada anda percaya atau tidak, sebenarnya statistik kematian tersebut sering dirahsiakan. Bukti terkini menunjukkan peningkatan kadar kematian di hampir 181 negara di dunia melibatkan negara membangun maupun negara yang sedang membangun. Kadar kematian tersebut perlahan-lahan meningkat bermula purata 1.3% setahun bermula tahun 1980 hingga 2008. Semenjak tahun 2000, kadar tersebut cuba dikurangkan dan menjelang 2015, kadar tersebut disasarkan kepada pengurangan sebanyak 75% namun demikian, ternyata hanya 12 negara sahaja yang mungkin berjaya mencapai sasaran tersebut.

Cabaran untuk mengurangan kadar kematian tersebut menjadi misi utama hampir seluruh negara di dunia. Cara penyelesaian ke arah itu bukanlah sesuatu yang mudah pula. Bagi negara yang mempunyai kemudahan yang mencukupi, hal tersebut bukanlah sesuatu yang menyulitkan. Dengan bekalan perubatan dan peralatan terkini, maka sudah barang tentu kadar kematian akibat risiko kehamilan dan kelahiran tersebut akan dapat diminimumkan.

Bagaimana nasib ibu-ibu hamil di negara-negara lain?. Di Peru, wanita yang akan bersalin terpaksa berusaha mendapatkan kemudahan tersebut dengan pelbagai cara. Mereka terpaksa berpindah randah untuk mendapatkan bekalan perubatan di kawasan bandar yang jauh dari kediaman dan terpaksa pula menanggung pelbagai risiko lainnya. Wanita-wanita yang hamil di pedalaman India pula terpaksa membayar sejumlah wang kepada pusat perubatan bagi mendapatkan rawatan dan ini ditambah pula terdapat pantang larang kelahiran yang harus dipatuhi iaitu tidak boleh bersalin di tempat lain kecuali di rumah sendiri. Hal ini menjadi lebih parah apabila wujudnya perkahwinan pada usia muda. Kehamilan dalam usia muda berlaku dan golongan muda ini tidak pula mendapat pendedahan tentang pendidikan mengenai kehamilan dan kelahiran. Di Sierra Leone pula mencatatkan rekod kematian akibat komplikasi kehamilan dan kelahiran yang sungguh menakutkan. Statistik menunjukkan 1,033 wanita mati untuk setiap 100,000 kelahiran! Ini adalah catatan angka yang paling tinggi di dunia!!!

Barangkali angka-angka ini bukan menjadi isu di Malaysia kerana kadar kematian akibat kehamilan dan bersalin bukan menjadi fokus utama. Orang Malaysia "tidak peduli" dengan fakta ini kerana ibu-ibu muda yang hamil lebih mementingkan "Kemana hendak dicampakkan hasil kelahiran tersebut" berbanding dengan risiko kematian akibat proses bersalin itu sendiri. Wallahualam...