Hebat juga kanak-kanak ini
Dan hebat juga sekolahnya yang besar
Tetapi apabila kanak-kanak itu mendapati
Dia dapat memasuki kelasnya
Dari pintu di luar
Kanak-kanak itu gembira
Sekolahnya yang hebat itu
Tidaklah sebesar yang disangka
Suatu pagi
Apabila kanak-kanak itu bersekolah sekian lama
Guru berkata:
“hari ini kita akan melukis gambar”
“Baik!” kata kanak-kanak kecil
Kanak-kanak itu suka melukis gambar
Kanak-kanak itu pandai melukis gambar
Gambar singa dan harimau
Gambar ayam dan lembu
Gambar keretapi dan perahu
Dan kanak-kanak itu mengeluarkan warna krayonnya
Dia mula melukis
Tetapi guru berkata: “Tunggu!”
“belum masanya untuk bermula!”
Dan guru itupun menunggu semua pelajar bersedia…
“sekarang,” kata guru,
“kita akan melukis gambar bunga”
“baik!” kata kanak-kanak itu
Kanak-kanak itu suka melukis bunga
Kanak-kanak itu mula melukis bunga yang cantik
Dengan krayonnya yang merah jambu, jingga dan biru
Tetapi guru berkata “tunggu!”
“dan guru akan tunjukkan.”
Guru mula melukis bunga di papan hitam
Bunganya merah, batangnya hijau
“nah,” kata guru
“sekarang boleh mulakan.”
Kanak-kanak itu melihat bunga gurunya
Kemudian melihat pula bunganya
Kanak-kanak itu lebih suka bunga yang dilukisnya
Tetapi kanak-kanak itu tidak bersuara
Kanak-kanak itu hanya memalingkan kertasnya
Dan melukis gambar bunga serupa bunga gurunya
Merah bunganya, hijau batangnya
Pada suatu hari yang lain,
Apabila kanak-kanak itu membuka pintu
Masuk sendiri dari luar ke dalam
Guru berkataa:
“hari ini kita akan membuat sesuatu dengan tanah liat.”
“baik!” kata kanak-kanak itu
Kanak-kanak itu sukakan tanah liat
Tetapi guru berkata:”tunggu!”
“belum masanya untuk bermula.”
Dan guru menunggu semuanya bersedia…
“sekarang,” kata guru
“kita akan membuat piring”
“baik!” kata kanak-kanak itu
Kanak-kanak itu suka membuat piring
Kanak-kanak mula membuat piring
Pelbagai bentuk, pelbagai rupa
Tetapi guru berkata “Tunggu!”
“dan guru akan tunjukkan”
Dan guru mengajar semua orang
Bagaimana membuat piring yang dalam
Kanak-kanak itu melihat piring gurunya
Kemudian melihat piringnya
Kanak-kanak itu sukakan piring yang dibuatnya lebih dari gurunya
Tetapi kanak-kanak itu tidak bersuara
Kanak-kanak itu hanya menguli tanah litany
Dan membuat piring serupa piring gurunya
Piring yang dalam
Dan tidak lama kemudia
Kanak-kanak itu mula belajar menunggu
Dan melihat
Dan membuat semuanya seperti cara gurunya
Dan tidak lama kemudian
Kanak-kanak itu tidak lagi membuat caranya
Kemudian terjadilah
Kanak-kanak itu dan keluarganya berpindah rumah
Berpindah ke Bandar
Dan kanak-kanak itu terpaksa pergi ke sekolah lain
Sekolah barunya lebih besar
Lebih hebat dari yang lama
Dan tiada pintu dari luar
Masuk ke dalam kelasnya
Kanak-kanak itu terpaksa menaiki tangga
Dan berjalan melalui dewan yang panjang
Untuk masuk ke kelasnya
Dan ketika hari pertama
Kanak-kanak itu di situ
Guru berkata:
“hari ini kita akan melukis gambar”
“baik” fikir kanak-kanak itu
Dan kanak-kanak itu menunggu gurunya
Menunggu arahan gurunya
Tetapi guru tidak berkata-kata
Guru hanya berjalan sekeliling kelas
Guru bertanya “tidak tahukah kamu melukis gambar?
“apa yang hendak dilukis?”
“Guru tidak akan tahu sehingga kamu melukis” kata guru
“bagaimana hendak saya lukis?” Tanya kanak-kanak itu
“bagaimana yang kamu mahu”, kata gurunya
“warna apa sahaja?” Tanya kanak-kanak itu
“warna apa sahaja”, jawab guru itu
“kalau semua orang melukis benda yang sama, warna yang sama
Bagaimana guru tahu siapa lukis apa
Dan mana satu empunyanya?”
“entahlah” kata kanak-kanak itu
Dan dia mula melukis
Gambar bunga, merah jambu dan jingga, biru pun ada
Kanak-kanak itu sukakan sekolah barunya…
Sekalipun tiada
Pintu dari luar
Masuk ke dalam kelasnya!
0 comments:
Catat Ulasan