BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Ahad, 20 Disember 2009

Literasi oh literasi


Budaya membaca perlu diterapkan bagi meningkatkan kadar liteasi seratus peratus menjelang tahun 2010. Kerajaan dalam kempennya telah menyarankan agar setiap keluarga mewujudkan perpustakaan di rumah masing-masing bagi mendorong galakan membaca kepada setiap isi rumah. Hakikatnya, rakyat Malaysia memang kurang membaca.Adalah sesuatu yang memalukan apabila kadar literasi di Malaysia hanya mencatatkan jumlah 93% dan galakan membaca pula berada di tahap 80%. Ini ditambah pula dengan kedudukan Malaysia di tangga 45 daripada 129 negara yang terlibat di dalam kaji selidik Laporan Pemantauan Global (GMR) 2009 yang bersidang di Oslo, Norway pada Ogos 2009. Kita masih dikalahkan oleh negara Jepun, Korea Selatan dan Brunei.

Seharusnya kita mesti renung kembali kepada Firma Allah yang bermaksud:

"IQRA (bacalah) dengan nama Tuhanmu Yang Menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari alaq. IQRA (bacalah) dan Tuhanmulah yang Maha Akram. Yang mengajar dengan perantaraan qalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (QS. Al-Alaq: 1-5)

Sahabatku, mari sejenak kita renungi lipatan sejarah berkembangnya Islam. Bukankah “IQRA” berhasil membawa Islam menjadi penggerak utama disebalik terjadinya revolusi ilmu pengetahuan sains moden?Bukankah “IQRA” juga berhasil melahirkan ilmuwan-ilmuwan Islam di awal-awal kemunculan Abad Pencerahan di Eropah?
Lantas, jika sedemikian hebatnya pengaruh “IQRA” terhadap kebangkitan Islam di zaman itu, lalu mengapa kita umat Islam seakan-akan terus dibayangi oleh gelapnya malam, oleh gelapnya kebodohan, oleh gelapnya kemiskinan, bahkan parahnya lagi oleh gelapnya kejahiliyahan?

IQRA jika dikaji dengan lebih mendalam mengandungi rahsia berikut:

Aliif = “alamin” (alam semesta)
Qaaf = “qalam” (gejala alam)
Raa = “ra’a” (membaca dengan mata)

Kalau direnung dengan mata hati, maksud IQRA membawa kepada pengertian

Aliif = “aqlu” (fikiran).
Qaaf = “qalbu” (perasaan).
Raa = “ruuh” (jiwa).

Jelaslah bahawa IQRA akan membukakan wawasan kalbu, menghasilkan pelbagai pelajaran dan nasihat, memberikan pelbagai hikmah, melancarkan lisan, meningkatkan kemampuan berfikir, mengukuhkan pengetahuan tentang ragam hakikat, dan akan menghilangkan syubhat.

Sebaliknya keenganan untuk ber"IQRA" dan meninggalkan pemikiran terhadap kitab-kitab dan tidak mentelaahnya sendiri, sama dengan mengekang kelancaran lisan, membatasi pembentukan perwatakan, membuatkan fikiran menjadi beku, akal pun menjadi tegang, watak menjadi mati, dan modal pengetahuan menjadi layu, serta fikiran menjadi gersang.

Maka berlindunglah anda kepada Allah daripada pupusnya cita-cita, lemahnya tekad di dalam jiwa, dan bekunya semangat jiwa, kerana seseungguhnya hal ini merupakan musibah yang paling besar .........

0 comments: