BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Jumaat, 11 Disember 2009

SENYUMLAH ...

Saya tertarik dengan kata-kata Ahmad Amin dalam tulisannya Faidhul Khathir iaitu :
Orang yang murah dengan senyuman dalam menjalani kehidupan ini bukan sahaja orang yang paling mampu membahagiakan diri sendiri, tetapi juga orang yang berkemampuan lebih dalam mengerjakan pelbagai urusan, lebih bertanggungjawab ketika memikul tugas, orang yang paling kuat menghadapi kesulitan dan memecahkan persoalan dan lebih profesional dalam memikul urusan penting yang bermanfaat bagi diri mereka dan masyarakat
Pendapat ini ada benarnya kerana "jiwa" yang sentiasa tersenyum akan melihat kesulitan deengan tenang sambil berusaha mengatasinya. Sebaliknya "jiwa" yang yang muram akan melihat kesulitan dengan kesedihan. Acapkali "jiwa" sebegini akan mencipta istilah " kalau..., bila... dan jika...". Seterusnya akan beralih menyalahkan waktu sebagai penyebabnya.
Sesungguhnya kita amat memerlukan kepada senyuman, wajah yang ceria, hati yang lapang, akhlak yang menawan, "jiwa" yang lembut dan keramahan. Ini bersesuaian dengan maksud hadis " Sesungguhnya Allah telah mewahyukan kepadaku (Muhammad) agar kalian bersikap tawadhu' hingga tidak ada seorang pun yang berbuat zalim terhadap orang lain dan tidak ada seorangpun yang berlaku angkuh terhadap orang lain" (Al-Hadith)

0 comments: